آشنایی با مدرسه فقهی ویژگیها و مزایا
ویژگی ها و مزایا PDF چاپ پست الکترونیکی

ویژگی‌ها و مزایا

فراهم سازی محیطی مناسب برای تحصیل تخصصی، نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده است؛ به گونه‌ای که نظام آموزشی از ویژگی و مزایایی برخوردار گردد.
ویژگی و مزایای نظام آموزشی مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیه السلام) عبارت است از:
الف) پنج ساله کردن دوره‌ی سطح
دروس آموزشی (اصلی و تکمیلی) در دوره‌ی سطح مدرسه (از پایه هفتم تا دهم) به جای چهار سال (وضعیت معمول) در طول پنج سال ارائه می‌گردد.
علل پنج ساله کردن این دوره‌ی آموزشی:
1- حجم گسترده‌ی دروس اصلی مدرسه با عنایت به اصرار بر خواندن همه‌ی مباحث کتب، در پایه‌های یاد شده است که تحقق چنین امری در چهار سال میسّر نیست.
2- پرداختن به دروس پایه‌های یاد شده (هفتم تا دهم) به شکلی تخصصی در قالب مطالعات جانبی و نیز شرکت در کلاس‌های راهنما.
3- برنامه‌ریزی جهت بسترسازی برای شرکت در کلاس‌ها و مطالعات بخش تحصیلات تکمیلی.
ب) استفاده از استادان فاضل و مجرّب
بی‌تردید در یک برنامه‌ی تخصصی باید از استادان ویژه و توانمند و فاضل آن رشته استفاده کرد.
شاید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت نسبی مدرسه‌ی فقهی در جهت اهداف تعریف شده‌ی خود، شناسایی و جذب استادان فاضل، متّقی و شایسته و هم‌کاری قابل تقدیر آن سروران معظّم با مدرسه باشد.
ج) استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت سال تحصیلی
از برنامه‌های موفق و مؤثر مدرسه فقهی در آموزش تخصصی فقه و اصول، کاستن از تعطیلات و افزودن برنامه‌ی تحصیلی است به گونه‌ای که در طول شش سال گذشته، هر سال، ایام درسی مدرسه، تقریباً شصت روز تحصیلی بیشتر از وضعیت معمول حوزه بوده است.
در یک مقایسه، روزهای تحصیلی مدرسه در طول یک سال، نزدیک به یکصد و هفتاد الی یکصد و هفتاد و پنج روز است، در حالی که این وضعیت در حوزه، معمولاً بین یکصد و پنج تا یکصد و بیست روز می‌باشد.
به عنوان نمونه در سال تحصیلی جاری(86-85) تعداد روزهای درسی مدرسه یکصد و هفتاد و هشت روز به ثبت رسیده است.
د) رعایت حد نصاب کمّی
در مدرسه‌ی فقهی امام محمد باقر (علیه السلام)، اولویت با تشکیل کلاس‌ها با جمعیت محدود است.
تعداد شرکت‌کنندگان در هر کلاس، معمولاً بین هفده تا بیست نفر می‌باشد.
هدف از این محدودیت، بهره‌وری بیشتر علمی است که معمولاً در کلاس‌های پرجمعیت و شلوغ برآورده نمی‌شود.
هـ) آزمون‌های مستمرّ
یکی از عوامل برانگیزنده برای سخت‌کوشی علمی طلاب، برگزاری آزمون است.
آزمون‌های مستمرّ از دیگر مزایای مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیه السلام) است.
و) پژوهش
پژوهش از برنامه‌های تعریف شده‌ی مدرسه‌ی فقهی امام محمد باقر (علیه السلام) است. که برنامه‌ی مدّون آن هم اینک در حال بررسی است. گر چه تا کنون نیز تحقیقاتی توسط طلاب مدرسه در زمینه‌های مختلف (فقه، اصول، رجال، تفسیر و تقریرات درس خارج) ارائه شده است.
مدرسه‌ی فقهی در نظر دارد با برگزاری کلاس‌های شیوه‌ی تحقیق، طلاب را در مسیر پژوهش، بیش از پیش یاری نماید.
ز) پیوستگی سطح عالی و درس خارج
بهترین بستر برای ورود موفق به درس خارج، دوران پایانی سطح عالی است. در چنین بستری طلاب محترم از نظر علمی، تقریباً در افقی نزدیک به هم، با هم آهنگی و آمادگی جمعی بهتری وارد حوزه‌ی درس خارج می‌شوند و این امر در راستای ارتقای علمی آنان مؤثرتر می‌باشد.
ح) کتاب‌خانه‌ی تخصصی فقه
وجود کتاب‌خانه‌ی تخصصی از ضرورت‌های رشته‌های آموزش و پژوهش تخصصی است.
سعی مدرسه‌ی فقهی از آغاز، در ایجاد کتاب‌خانه‌ی فقهی بوده و در طول زمان و به شکلی مستمر، به آن غنا بخشیده است.
هم‌اکنون، مدرسه از کتاب‌خانه‌ی نسبتاً قابل قبول و فضای نسبتاً مطلوبی جهت مطالعه و پژوهش‌های فقهی برخوردار است.
ط) سفرهای زیارتی، سیاحتی
نقش مؤثر زیارت و توسل به اهل بیت(علیهم السلام) بر تحصیل علم و تقوی، تجربه‌ی هماره‌ی زندگی سلف صالح است، همان گونه که سیر در آفاق، بیدارگر انسان و در ایجاد آمادگی بیشتر برای ادامه‌ی بهتر تحصیلات تأثیر بسزایی دارد.
ی) سیر علمی فقهی تا اجتهاد
همان گونه که در نظام آموزشی مدرسه ذکر شد، از مزایای بسیار با اهمیت مدرسه فقهی، مدیریت آموزشی طلبه‌های مستعد تا مرز اجتهاد است.
ک) تقویت بنیادهای اخلاقی، جهت پرورش فقیهانی وارسته
اگر تبیین احکام دینی توسط فقیهان عالم و عامل، صورت پذیرد، در رشد مایه‌ها و پایه‌های دینی جامعه نباید تردید کرد. و در این ارتباط، جایگاه پرورش و تهذیب از جایگاه تفقّه و فراگیری بالاتر است.
نیاز همه‌ی افراد بشر به تذکیه، قطعی است و این امر، برای اهل علم به ویژه فقهاء، از ضرورت بیشتری برخوردار است.
بنا بر این، طلاب مدرسه‌ی فقهی به دلیل جایگاه نسبتاً ممتاز خود که طبعاً از استعداد فوق متوسطی برخوردارند، نیاز بیشتری به تهذیب دارند؛ چرا که سرشاری استعداد، بدون همراهی با تذکیه، بحران‌های بزرگ معنوی را به دنبال خواهد داشت.
به همین دلیل، در مدرسه‌ی فقهی امام محمد باقر(علیه السلام)، سعی بلیغ بر توأمان ساختن تحصیل فقه و تهذیب اخلاق است و در این راستا از شیوه‌ها و راه‌کارهای نهان و آشکار مختلفی استفاده می‌شود.
ل) گزینش علمی و شخصیتی
نقش گزینش علمی و روانی در رشته‌های تخصصی، قابل انکار نیست.
گزینش علمی و اخلاقی در مدرسه‌ی فقهی امام محمد باقر(علیه السلام) دارای نقشی منحصر به فرد است.
این گزینش دارای دو مرحله‌ی علمی و شخصیتی است. در مرحله‌ی نخست، طی امتحان کتبی و مصاحبه علمی (فقه و اصول) استعداد علمی داوطلب، سنجیده می‌شود و بر پایه‌ی معیارهایی، بهترین‌ها برگزیده می‌شوند.
در مرحله‌ی بعد، شخصیت اخلاقی و روانی داوطلب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
م) ایجاد ارتباط عاطفی علمی بین استاد و شاگرد
یکی از اهداف مهم مدرسه‌ی فقهی امام محمد باقر(علیه السلام)، بسترسازی برای ارتباط علمی، عاطفی بیشتر بین طلاب و استادان است. اساساً محیط ویژ‌ه‌ی مدرسه، زمینه‌ساز مناسبی برای این ارتباط بایسته است.
سطح تعامل علمی، عاطفی در مدرسه‌ی فقهی از میزان قابل قبولی برخوردار است و مدرسه، در جهت ارتقای آن، برنامه‌ریزی می‌کند.
هم اینک، نتایج موفقیت‌آمیز این ارتباط در رشد علمی و شخصیت اخلاقی طلاب مدرسه، بسیار مشهود است.

 

> بازگشت به معرفی مختصر

> تاریخچه مدرسه

> نظام آموزشی مدرسه

> مجموعه تصاویر

 

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

منوی اصلی


ورود طلاب



 

آزمون ورودی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج

Hosting: Ilimitada Hosting Chile VPS