نکاح با کافره کتابیه PDF چاپ پست الکترونیکی

 

عنوان: نکاح با کافره کتابیة


بیان مسأله: آیا نکاح با کافره کتابیة جایز است؟

اولین بار ابن عقیل و شیخ مفید به این مسأله پرداخته اند

جایگاه این مسأله در کتاب النکاح است.

کسی رساله مستقل تدوین نکرده است البته در مجله فقه شماره 47 مقاله­­ای از سید کاظم حائری دام ظله با عنوان «ازدواج دایم با زنان اهل کتاب(یهودی و مسیحی)» آمده است که ایشان هیچ توجهی به اقوال نکرده است و بحث را تفسیری و روایی مطرح کرده اند.

 

اقوال تفصیلی قدماء

1ـ ابن عقیل(نقله مختلف عنه ص 530) : ذهب الی جواز نکاح الیهود و النصاری متعة و اعلانا(ای دائما) و فی نکاح الاماء لا یحل تزویج امة کتابیة و لا مشرکة بحال

2ـ ابن جنید(نقله مختلف ص 530) جاز وطی اهل الکتابین فی دار الاسلام اذا دعت الیه الضروره ... و نهی عن طلب الولد الا من الکتابیة

طلب ولد معمولاً در عقد دائم است پس در ضرورت عقد متعه و دائم جایز است.

3ـ مفید(مقنعه، ص 76 ـ 77) عدم لایجوز العقد علی النصرانیة و الیهودیة دائماً و . . . و جوّز بملک الیمین و عدم المنع مطلقا فی المجوسیه

4ـ سید مرتضی(انتصار ص 117): اطلق الحظر من نکاح الکتابیات و انه مما انفردت به الامامیه.

5ـ حلبی(الکافی فی الفقه، ص 286، 299) یمنع نکاح الکافرة ... و جاز التمتع بالیهودیة و النصرانیة دون عداهما من ضروب الکفار

6ـ ابن حمزه(وسیله، ص 290) جاز النکاح غبطة علی الیهودیة و النصرانیة و الصائبة مضطراً و جاز التمتع بهن اختیاراً.

نتیجه: بعضی از قدماء به این مسأله نپرداخته اند و نظری نداده اند و با توجه به مختلف بودن اقوال فقها فوق، چنین برمی آید که قول مشهور در مورد مسأله وجود ندارد. آیت الله بروجردی که شهرت فتوائیه قدماء را حجت می دانست قائل به جواز ازدواج با اهل کتاب حتی دائم بود.

 

اقوال تفصیلی دوره دوم

1ـ شیخ طوسی(المبسوط، ج 4، ص 209) جاز التمتع بالکتابیة

2ـ شیخ طوسی(نهایة، ص 457) جاز نکاح اهل الکتابین اضطرار دواماً و اختیاراً متعه... کره وطئ المجوسیة متعةً

3ـ ابن حمزه(وسیله ص 195 و 290) جاز النکاح غبطة علی الیهودیة و النصرانیة و الصائبیة مضطراً و جاز التمتع بهن اختیاراً

4ـ ابن براج(مهذب ج2، ص 187) جاز العقد علی الیهودیة و النصرانیة فی حال الضرورة الشدیدة دون غیرهما فی حال من الاحوال و جاز نکاحهما بالملک الیمین و نکاح المتعه فی غیر حال الضرورة

5ـ محقق(شرایع ج2، ص 294) جاز نکاح الیهود و النصاری تمتعاً و ملک یمین و الحق بهما المجوس علی اشهر الروایتین

6ـ ابن ادریس(سرائر ج2، ص 541) برمی آید که"مطلقا جایز نیست"

 

اقوال تفصیلی علماء دوره سوم

1ـ علامه حلی(ارشاد الاذهان ج 2، ص 22) ... دائماً و متعة فی الکتابیة قولان اقربهما جواز المنقطع

2ـ محقق ثانی(جامع المقاصد ج13، ص 318) متعته یجوز و دواماً لا یجوز

3ـ شهید ثانی(مسالک ج7، ص 438) لما کان عقد المتعة صحیحاً عندنا... از عبارت ایشان برمی آید فقط عقد متعه جایز است.

4ـ صاحب حدائق(الحدائق الناضرة ج 24، ص 6) تحریم نکاحهن مطلقا اختیارً و تجویزه مطلقا اضطراراً

5ـ شیخ بهایی(جامع عباسی ص 610) زنان اهل کتاب را اگر متعه کنند ایشان را منع نمایند از خوردن شراب و گوشت خوک و استعمال محرمات.

 

اقوال تفصیلی علماء دوره چهارم

1ـ صاحب جواهر (جواهر الکلام، ج 30، ص 36) فی تحریم الکتابیة من الیهود و النصاری روایتان اشهرهما عملاً بین المتاخرین المنع فی النکاح الدائم و الجواز فی المؤجل و ملک الیمین جمعاً بین الدلیلین.

به نظر می رسد همین نظر اشهر را پذیرفته است.

2ـ امام خمینی(ره)، توضیح المسائل ص 540: به احتیاط واجب ازدواج دائم با زن های کافره اهل کتاب جایز نیست.

3ـ تبریزی(استفتائات جدید ج1، ص 347) ازدواج با اهل کتاب مانعی ندارد.

 

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج