ذکری-تالار علمی
تالار مباحثه (ذکری 47) PDF چاپ پست الکترونیکی

تالار مباحثه[1]

در روایات ما از یک سو، زکات علم، آموزش به دیگران[2] و نشر آن[3] دانسته شده است و از سوی دیگر امر به کتابت و نوشتن[4] شده است؛ این دو مطلب در کنار یکدیگر اهمیت دو چندانی پیدا می‌کنند. استفاده از فضای مجازی جهت نشر علم که پیشتر در بسیاری از دیگر علوم با موفقیت تجربه شده است، هنوز در حوزه و در بین حوزویان جایگاه اصلی خود را نیافته است.

فواید و مزایای بسیاری که بر استفاده از این شیوه مترتب است، ضرورت فعالیت در چنین فضایی را به خوبی روشن می‌کند.

فضای مجازی و خصوصاً انجمن‌های اینترنتی در کنار ماندگاری، اعتبار، استناد و گستردگی مراجعین و تعدد راه‌های دسترسی و جستجو، فضای بسیار مناسبی جهت نوشتن و تمرین کتابت است. علاوه که با شکل‌گیری تضارب آرا و نقد دیگران، راه برای بررسی و محک تفکرات و اندیشه نیز فراهم می‌شود.

جلوگیری از تکرار، صرفه جویی و قابلیت مراجعه نیز از دیگر مزایای فعالیت‌ در این عرصه است.

امکان در اختیار گذاشتن داشته‌ها، استفاده‌های علمی، نکات و مطالب مهم، می‌تواند کمبود منابع، اساتید و هم بحث مناسب را تا حدی جبران کند و البته تشکیل شبکه نخبگانی نیز از مواردی است که در کمتر فضایی به این سادگی قابل دستیابی است.

«انجمن مباحثه»، وابسته به مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با هدف کمک به تعمیق و گسترش فقه و اصول در حوزه، در بستر اینترنت راه اندازی شده است و در سه بخش فقه، اصول و دانش‌های مرتبط (رجال، درایه، حدیث) فعال می‌باشد.

علاقمندان به رشته‌های فقه و اصول و دانش‌های مرتبط می‌توانند در این انجمن در کنار طرح سؤالات و پرسش‌های خود، مطالب و نکته‌های علمی را بیان کنند و یا اشکالات و نقد و بررسی‌های خود را در موضوعات گوناگون مطرح نمایند.

همچنین زمینه‌ی پاسخگویی به سؤالات دیگران نیز در این فضا فراهم می‌باشد.

آنچه در این تالار علمی برجسته‌تر است، امکان مباحثه‌ی گروهی حول محورهای مختلف دروس اساتید درس خارج است؛ در این بخش در یک کارِ گروهی، مبانی مختلف فقهی و اصولی استاد استخراج و دسته‌بندی می‌شود و در یک کار علمی خودجوش، نتایج علمی بسیار مهمی به دست می‌آید.

همچنین اشکالات مربوط به درس، در این فضا مطرح می‌شود و توسط اساتید محترم راهنما و شاگردان برجسته استاد پاسخ داده می‌شود.

سهولت به کارگیری، وجود اساتید راهنما، ارتباط با اساتید مطرح و برجسته، اعضای نخبه‌ی با استعداد و مجدّ در امر تحصیل از ویژگی‌های خاص این انجمن است.

این انجمن که با آدرس mobahathah.ir قابل دسترسی است، از قالبی ساده و آسان استفاده می‌کند و نظام درختی آن در سرشاخه‌ی خود، پس از بخش اعلانات، شامل سه بخش اصلی فقه و اصول و رجال می‌باشد؛ هر یک از بخش‌های فقه و اصول، به چهار انجمن تقسیم می‌شوند که مباحثات دروس سطح و خارج، و همچنین سؤالات و مطالب علمی را شامل می‌شود. بخش رجال نیز در قالب انجمن‌های قواعد رجال و بررسی راویان، مطالب را دسته‌بندی می‌کند.

تعداد زیادی از اساتید دروس مقدمات و سطح عضو این تالار هستند و همچینن بسیاری از طلاب دروس خارج عضو تالار علمی می‌باشند. در حال حاضر بیشترین مطالب علمی، مربوط به انجمن‌ فقه استاد شب‌زنده‌دار و انجمن اصول استاد شهیدی‌پور است.

افزودن انجمن دروس اساتید، منوط به درخواست شاگردان آن استاد و پذیرفتن مدیریت علمی و محتوایی انجمن مربوطه است.

شما نیز به جمع فعالان این انجمن بپیوندید.

------------------------

[1]. رضا اسکندری، دانش‌پژوه دورۀ خارج فقه و اصول.

[2]. عن أبي جعفر عليه السلام: «زكاة العلم أن تعلمه عباد اللّه»: الكافي (ط - دارالحديث)، ج 1، ص 101.

[3]. «زكاة العلم نشره‏»: غرر الحكم و درر الكلم، ص 390.

[4]. قد روي عن الرسول صلى الله عليه و آله و سلم أنه قال: «قيّدوا العلم بالكتابة»: السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي، ج 1، ص 44.

 
مقصر واقعی یا قانونی (ذکری 41) PDF چاپ پست الکترونیکی

مقصر واقعی یا قانونی[1]

یکی از مسائل مبتلابه تصادفات رانندگی می‌باشد. که از جهات مختلفی می‌تواند مورد بحث فقهی قرار گیرد. یکی از این جهات تشخیص مقصّر و در نهایت ضامن می‌باشد.

سؤال این است آیا تفکیک بین مقصّر واقعی(شرعی) و قانونی در این حوادث صحیح است؟ همانگونه که غالباً در بین مردم شنیده می شود که فلانی واقعاً مقصّر بود(چون اصلاً حواسش نبود) اما از لحاظ قانون بنده مقصّر شدم؛ چون-مثلاً- رعایت سمت راست خود را نکردم و بنده مقصّر شدم چون به ماشین جلویی زده بودم امّا در واقع او مقصّر بود چون بدون دلیل ترمز کرد و بنده مقصّر شدم چون قانون این است که در تصادف با عابر پیاده، وسیله نقلیّه مقصّر است امّا در واقع او مقصّر بود چون دوید وسط خیابان و استدلال‌هایی از این قبیل. این موضوع در تالار علمی مدرسه فقهی مورد بحث واقع شده است و نظریّات مختلف و تفصیلات مختلفی بیان شده است از جمله:

1. چون این قوانین مورد پذیرش همگان واقع شده است در واقع همه پذیرفته‌اند که ملاک مقصّر بودن و نبودن همین قوانین خواهد بود و فراتر از این قوانین واقعی وجود ندارد تا ملاک تشخیص ضامن و مقصّرگردد.

2. باید دید عرفاً حادثه مستند به کدام طرف است.

3.مقصّر کسی است که از نزدیک‌ترین قانون تخلّف کرده است و...

حال سؤال این است آیا در این چنین موضوعاتی، واقعی جز قانون‌های مورد پذیرش وجود دارد یا خیر؟ سؤال‌های دیگری هم وجود دارد که جهت پیگیری و ارسال نظر و ارائة استفتائاتی که در اختیار دارید به آدرس ذیل مراجعه نمایید.

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=513

------------------------

[1]. انتخاب و تنظیم از آقای سید مهدی تقوی دانش پژوه دورۀ خارج فقه و اصول.

 
بررسی وثاقت سلمة بن الخطاب (ذکری 36) PDF چاپ پست الکترونیکی

بررسی وثاقت سلمة بن الخطاب[1]

ابن غضائری درباره سلمة بن الخطّاب مى‌گويد: ضعيفٌ.[2]

مرحوم نجاشى مى‌گويد: كان ضعيفاً فى حديثه[3].

مرحوم آقاى خويى مى‌گويند كه او در اسناد كامل الزيارات وارد شده و وقوع راوى در اسناد اين كتاب دليل بر وثاقت اوست، ولى چون اين توثيق با تضعيف نجاشى تعارض مى‌كند، لذا وثاقت او ثابت نيست.[4]

آیت الله شبیری زنجانی دام ظله می‌فرمایند[5]: به نظر ما اين راوى ثقه و مورد اعتماد است، زيرا تضعيف ابن غضايرى چندان اهميتى ندارد، وى بسيارى از راويان را با بررسى رواياتشان و متن‌شناسى احاديث ايشان، تضعيف مى‌كند. وقتى، متن روايتى مورد قبول او نباشد، راوى روايت را ضعيف مى‌داند. به طور كلى تضعيفات مبنى بر متن‌شناسى از هر كس باشد، اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر مى‌سازد نه شهادت حدسى را.

در مورد ابن غضايرى با توجه به تتبع در كتاب وى دريافته‌ايم كه منشأ تضعيفات وى غالباً متن‌شناسى است، لذا اعتبار ندارد. كلام نجاشى دليل صريحى بر عدم وثاقت وى نيست، زيرا اين تعبير «ضعيف فى حديثه» گاهى براى فهماندن بد سليقه بودن صاحب كتاب در جمع‌آورى و نقل از هر راوى و لو اين كه ضعيف باشد به كار مى‌رود و تصريح به عدم وثاقت خود شخص نيست، لذا اگر ما وقوع راوى را در اسناد كامل الزيارات توثيق بدانيم، اين توثيق معارضى از كلام نجاشى ندارد ولى ما از اين راه وى را توثيق نمى‌كنيم، مرحوم آقاى خويى هم پس از نگارش معجم رجال الحديث از اين نظريه عدول كرده‌اند[6]، مستند ما بر توثيق وى دو دليل است.

دليل اوّل: اعتماد اجلاء و مشايخ بزرگ همچون محمد بن يحيى عطار، صفار، سعد بن عبد الله، احمد بن ادريس، على بن ابراهيم، حميرى و اكثار روايت ايشان از سلمه بن الخطاب.

دليل دوم: از وى، محمد بن احمد بن يحيى صاحب نوادر الحكمه روايت مى‌كند[7] و ابن وليد كه از مشايخ سخت‌گير حديث بوده و افراد بسيارى را از روايات محمد بن احمد بن يحيى استثناء كرده، وى را در زمره اين افراد قرار نداده است، شيخ صدوق و دانشمندان ديگر كار ابن‌وليد را پذيرفته‌اند كه از آن معلوم مى‌شود كه ايشان سلمه بن الخطاب را توثيق مى‌كنند.

برگرفته از تالار علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام:

http://mobahathah.ir

------------------------

[1]. انتخاب و تنظیم از آقای سید مهدی تقوی، دانش پژوه دورۀ خارج فقه و اصول

[2]. الرجال لابن الغضائرى، ص 66/ 64.

[3]. رجال نجاشى، رقم 498.

[4]. معجم رجال الحديث، ج 8، ص 204.

[5]. كتاب نكاح (زنجانى)، ج 10، ص 432‌.

[6]. (توضيح بيشتر) و آخرين چاپ معجم رجال الحديث كه در 24 جلد انجام گرفته بر مبناى عدم توثيق روات واقع در كامل الزيارات تنظيم شده است.

[7]. معجم رجال الحديث، ج 15، ص 320.

 
سیره (ذکری 34) PDF چاپ پست الکترونیکی

سیره[1]

بعضی از مسائل مطرح در این صفحه عبارتند از:

1. سیره عقلا و متشرعه چیست و تفاوت این دو کدام است؟ و چگونه می‌توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد؟

2. وجه حجیت سیره عقلا و متشرعه چیست؟

3. تفاوت سیره با ارتکاز چیست و آیا ارتکاز عقلاء و متشرعه هم حجت می‌باشند؟

در ادامه مباحث دیگری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد از جمله وجه حجیت سیره متشرعه.

برای وجه حجیت سیره متشرعه دو وجه را می‌توان بیان نمود:

1. حجیت سیره متشرعه از باب تقریر معصوم که در این صورت اتصال سیره به زمان معصوم و امکان ردع ایشان و نبود فضای تقیه و ابتلای مسئله به حدی که سیره مورد علم عادی معصوم قرار گرفته باشد و موظف به ردع باشند، لازم است.

2. حجیت سیره متشرعه از این باب که این سیره، سیره متشرعه بما هم متشرعه است یعنی از شرع گرفته شده است (نحوه گرفته شدن آن از شرع مختلف است مثلاً ممکن است روایات، ادله یا قرائنی در مسئله وجود داشته که به دست ما نرسیده است) و کاشف از نظر شارع می‌باشد که در این صورت نیازی به تقریر معصوم و وجود شرائط تقریر نمی‌باشد.

شما می‌توانید با رجوع به آدرس اینترنتی این صفحه به نشانی در این موضوع مشارکت نمایید.

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=440

------------------------

[1]. انتخاب از آقای سید مهدی تقوی دانش پژوه دورۀ خارج فقه و اصول.

 
ذهن عرفی و تحلیل‌های اصولی! (ذکری 33) PDF چاپ پست الکترونیکی

اصل فقاهت و اجتهاد به فهم عرفی آیات و روایات است و ما علم اصول فقه را یاد می‌گیریم تا وسیله در فهم آیات و روایات باشد.

ولی گاهی برخی می‌گویند فهم حدیث باید عرفی باشد و شمای طلبه به خاطر تحلیل‌های اصولی ذهن عرفیتان خراب شده است!!! پس چه باید کرد؟ با ذهن عرفی آیات و روایات را ببینیم یا با تحلیل اصولی؟

به عبارت دیگر: اگر باید آیات و روایات را عرفی بفهمیم و بپذیریم که اصول، ذهن عرفی را از بین می‌برد چرا این همه مشغول تدقیقات اصولی می‌شویم؟!!

یکی از پاسخ‌های بیان شده به موضوع فوق

رفتارهاي عقلائي و استظهارات آنها اعتباري نيست بلكه تابع يك اصول و قواعد منطقي است كه هر فردي در طول زندگي اجتماعي اين اصول و قواعد را مي‌آموزد و اين اصول و قواعد در وجود او نهادينه و ذخيره مي‌شود كه از آن با عنوان «ارتكاز» تعبير مي‌كنيم. در اين بين وظيفه علم اصول اين است كه اين اصول و قواعد ارتكازي را كشف نموده و تفصيلي نمايد، هدف از اين كار نيز قاعده‌مند كردن استظهارات است تا ادعاي ظهور قابل احتجاج شود و الا هر كس هر چه بخواهد، می‌گويد.

اما اينكه گفته مي‌شود اصول ذهن عرفي را خراب مي‌كند، به نظر من مشكل از علم اصول نيست بلكه مشكل در بد استفاده كردن آن است يعني فرد از همان ابتدا با تكيه بر قواعد كلي سعي در كشف فهم عرفي مي‌كند و اين امر موجب غفلت از نكات خاص مربوط به مقام مي‌شود. بهترين راه به نظر بنده اين است كه ابتدا از نگاه عرفي اصل ظهور كشف شود و بعد با توجه به قواعد عامه و نكات خاص مقام به تحليل آن و ارائه برهان براي آن پرداخت.

جهت مطالعه‌ی کامل مطلب و بیان نظر خود به آدرس ذیل از تالار علمی مدرسه‌ی فقهی مراجعه نمایید.

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=453

 
<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

منوی اصلی


ورود طلاب



 

آزمون ورودی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج

Hosting: Ilimitada Hosting Chile VPS